Σοβαρότατα ζητήματα ασφάλειας και καταλληλότητας των σχολικών υποδομών στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης, αναδεικνύουν οι καταγγελίες γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών της περιοχής.

Μαθητές παρακολουθούν μαθήματα σε υπόγειες αίθουσες, δίπλα σε ενεργούς λέβητες και σωληνώσεις θέρμανσης, χωρίς επαρκή εξαερισμό και με σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Μάλιστα, σε ορισμένα σχολεία…

όπως το 3ο ΓΕΛ Ευόσμου, λειτουργούν πέντε υπόγειες αίθουσες, ενώ σε άλλα -όπως το 6ο Γυμνάσιο Ευόσμου- οι γονείς καταγγέλλουν ότι καλούνται να υπογράψουν υπεύθυνες δηλώσεις αποδοχής της χρήσης υπόγειων χώρων ως αιθουσών διδασκαλίας.

Πρόκειται για πρακτικές που, αντί να λύνουν το πρόβλημα, επιχειρούν να μεταθέσουν την ευθύνη από τους αρμόδιους προς τους ίδιους τους γονείς.

Την ίδια στιγμή, η επικείμενη μετατροπή των δύο αυτών σχολείων σε Ωνάσεια σχολεία δημιουργεί επιπλέον αναστάτωση, καθώς δεκάδες μαθητές θα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλα σχολεία εκτός της περιοχής τους.

Με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Χρήστος Γιαννούλης, την οποία συνυπογράφουν 12 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ερωτάται, μεταξύ άλλων, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού σε ποια σχολεία του Ευόσμου λειτουργούν υπόγειες αίθουσες και πόσες είναι, πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια και ο επαρκής εξαερισμός τους, πόσοι μαθητές θα μετακινηθούν μετά τη μετατροπή των σχολείων σε Ωνάσεια και σε ποια σχολεία θα φοιτήσουν και εάν υπάρχει πρόβλεψη για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων στην περιοχή και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα;

Ακολουθεί η Ερώτηση.

Αθήνα, 16 Οκτωβρίου 2025

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Θέμα: «Τριτοκοσμικές συνθήκες επικρατούν σε σχολεία στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης με υπόγειες αίθουσες διδασκαλίας δίπλα στα λεβητοστάσια»

Σε πρόσφατο δημοσίευμα αναφέρεται, ότι γονείς καταγγέλλουν την επικίνδυνη πρακτική  σχολείων του Ευόσμου να λειτουργούν αίθουσες διδασκαλίας δίπλα σε εγκαταστάσεις θέρμανσης. Οι γονείς υποστηρίζουν ότι τα παιδιά τους παρακολουθούν μαθήματα σε υπόγειους χώρους, δίπλα σε ενεργούς λέβητες και σωληνώσεις θέρμανσης, οι οποίες διέρχονται μέσα από τους χώρους διδασκαλίας.

Εικόνες από τις συγκεκριμένες αίθουσες προβλήθηκαν και σε τηλεοπτικό σταθμό και προκάλεσαν προβληματισμό στην τοπική κοινωνία για το κατά πόσο οι υποδομές ανταποκρίνονται στους στοιχειώδεις κανόνες ασφάλειας.

Οι γονείς τονίζουν ότι το περιστατικό ξυπνά μνήμες από την τραγωδία των Σερρών, όταν πριν από τρία χρόνια ένας 11χρονος μαθητής έχασε τη ζωή του μετά από έκρηξη λέβητα σε σχολικό συγκρότημα – σε χώρο μάλιστα που δεν επικοινωνούσε άμεσα με τις αίθουσες.

Επίσης, δύο μητέρες κατήγγειλαν στον τηλεοπτικό σταθμό ότι η διεύθυνση του σχολείου ζητά κατά την εγγραφή των μαθητών την υπογραφή υπεύθυνης δήλωσης με την οποία οι γονείς δηλώνουν ότι αποδέχονται τη χρήση του υπόγειου χώρου ως αίθουσας διδασκαλίας. Προφανώς, η πρακτική αυτή αποσκοπεί στη μείωση της ευθύνης των αρμοδίων σε περίπτωση ατυχήματος.

Την ίδια στιγμή έχουν δημιουργηθεί αυτοσχέδιες αίθουσες και έχουν καταργηθεί εργαστήρια, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες φοίτησης λόγω έλλειψης χώρου.

Στην περιοχή του Ευόσμου λειτουργούν συνολικά 12 σχολικά συγκροτήματα ενώ είναι άξιο επισήμανσης, ότι μεταξύ αυτών είναι και το 6ο Γυμνάσιο και το 3ο ΓΕΛ Ευόσμου, τα οποία έχουν επιλεγεί να μετατραπούν σε Ωνάσεια σχολεία. Στο δε 3ο ΓΕΛ υπάρχουν 5 υπόγειες αίθουσες!

Σήμερα κάθε σχολείο φιλοξενεί  περίπου  350 έως 400 μαθητές και  εφόσον λειτουργήσουν τα Ωνάσεια σχολεία ένα ποσοστό των παιδιών, περίπου 50, θα πρέπει να μεταφερθούν σε άλλο σχολείο εκτός της περιοχής τους. Η πληρότητα όμως των σχολείων του Ευόσμου είναι δεδομένη καθώς σήμερα ήδη φοιτούν 25-27 μαθητές και δεν είναι δυνατόν να εγγραφούν νέοι.  Είναι δε εξαιρετικά προβληματικό, να χρειαστεί να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών σε 30 και το μάθημα να γίνεται σε υπόγειες αίθουσες διδασκαλίας.

Οι γονείς υποστηρίζουν, επίσης, ότι η μετατροπή των σχολείων θα σημάνει τον διαμοιρασμό των μαθητών στα ήδη υπερπλήρη σχολεία της περιοχής, δημιουργώντας ένα αλυσιδωτό κύμα μετακινήσεων που, όπως καταγγέλλουν, θα φτάσει μέχρι και σχολεία του Κορδελιού.

Οι Σύλλογοι Γονέων καλούν το Υπουργείο Παιδείας και τον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου να προχωρήσουν άμεσα σε έλεγχο των σχολικών εγκαταστάσεων και στη μεταστέγαση των μαθητών σε ασφαλείς χώρους.  Επίσης,  ζητούν είτε παράταση στη λειτουργία των Ωνάσειων, μέχρι να κατασκευαστούν νέα σχολικά κτίρια, είτε να λειτουργήσουν τα Ωνάσεια εντός των δύο σχολείων, αποκλειστικά με τους μαθητές που ήδη φοιτούν σε αυτά, μέχρι να βρεθεί λύση. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή επισημαίνουν, υποβαθμίζει συνολικά τη δημόσια εκπαίδευση στην περιοχή.

Επειδή είναι πραγματικά  τριτοκοσμικές οι συνθήκες να υπάρχουν σχολικές αίθουσες σε υπόγεια, χωρίς επαρκή εξαερισμό και δίπλα σε λεβητοστάσια,

Επειδή δεν μπορεί να διασφαλιστεί η ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών υπό αυτές τις συνθήκες,

Επειδή ήδη υπάρχουν έντονες αντιδράσεις για την επικείμενη μετατροπή του 6ου Γυμνασίου και του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου σε Ωνάσεια σχολεία καθώς γονείς και εκπαιδευτικοί προειδοποιούν για σοβαρές επιπτώσεις στο μαθητικό δυναμικό της περιοχής.

Ερωτάται η αρμόδια κ. Υπουργός:

  1. Σε ποια σχολεία στην περιοχή του Ευόσμου Θεσσαλονίκης λειτουργούν αίθουσες διδασκαλίας στα υπόγεια των κτηρίων και ποιος ο αριθμός των αιθουσών;
  2. Πως εξασφαλίζεται ο επαρκής εξαερισμός αυτών των αιθουσών και η ασφαλής λειτουργία τους;
  3. Πόσοι μαθητές θα βρεθούν εκτός του 6ου Γυμνασίου και του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου μετά τη μετατροπή τους σε Ωνάσεια και σε ποια σχολεία θα αναγκαστούν να φοιτήσουν;
  4. Υπάρχει πρόβλεψη να κατασκευαστούν νέα σχολεία στην περιοχή του Ευόσμου και ποιο το χρονοδιάγραμμα;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννούλης Χρήστος

Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)

Ακρίτα Έλενα

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Ψυχογιός Γεώργιος