Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών φέρνει ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση έως τις 4 Ιουνίου.

Με βάση τις νέες διατάξεις, η ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας δεν θα πραγματοποιείται πλέον κάθε δύο μήνες, αλλά τουλάχιστον μία φορά ανά τετράμηνο. Η διαδικασία προβλέπεται στα άρθρα 150 και 151 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου και στοχεύει στην ενίσχυση της διαφάνειας και του ελέγχου της διοίκησης.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, οι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι θα έχουν τη δυνατότητα να θέτουν ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία των δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων. Σε περιπτώσεις όπου οι προτάσεις υπερβαίνουν τις δέκα, θα ακολουθείται διαδικασία κλήρωσης για την επιλογή των θεμάτων που θα συζητηθούν.

Το νέο πλαίσιο ενισχύει επίσης τη συμμετοχή θεσμών και συλλογικών οργάνων στη διαδικασία λογοδοσίας. Στην ημερήσια διάταξη θα εντάσσονται υποχρεωτικά θέματα που προέρχονται από τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, το Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών και Προσφύγων, καθώς και το Συμβούλιο Νέων.

Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής των δημοτικών κοινοτήτων, καθώς οι πρόεδροι ή οι εκπρόσωποί τους θα μπορούν να καταθέτουν έως δύο θέματα προς συζήτηση, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα στις τοπικές ανάγκες και προβλήματα.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη δημοσιότητα της διαδικασίας. Η πρόσκληση για τη συνεδρίαση θα πρέπει να δημοσιοποιείται τουλάχιστον δέκα ημέρες νωρίτερα στην ιστοσελίδα του δήμου ή της περιφέρειας, ενώ θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Τέλος, το νομοσχέδιο καθιστά υποχρεωτική την παρουσία των αρμόδιων αιρετών και διοικητικών στελεχών κατά τη συζήτηση θεμάτων που άπτονται των αρμοδιοτήτων τους, ενισχύοντας τον δημόσιο έλεγχο και τη λογοδοσία απέναντι στους πολίτες.